7/12/2017
Vložil: Jakub
1159
Sdílet: Facebook

Co všechno umí Prestashop

Co je to Prestashop

Prestashop je opensource řešení pro elektronické obchody (e-shopy). Vzhledem k tomu, že se jedná v podstatě (alespoň z toho funkčního hlediska) o hotové řešení, není zde třeba investovat statisíce korun za individuální e-shopové řešení. Mezi jeho klady patří velmi široká škála funkcí, efektivní administrátorské rozhraní, jednoduchost a intuitivnost jeho ovládání a v neposlední řadě funkční market, který slouží k nákupu modulů a grafických šablon. Jednou z mnoha výhod je i to, že pokud jedna firma s prací na Vašem e-shopu skončí, může po ní (v případě, že programátor systém příliš nezprasil) přebrat práci kdokoliv jiný, kdo tento systém zná (a sehnat takového člověka v dnešní době není vůbec problém).

Jak e-shop vypadá a jak funguje, si asi nemusíme detailně popisovat, proto přikročíme rovnou k jednotlivým funkčnostem.

Všechny informace na nástěnce, ihned po přihlášení

Ihned po přihlášení do systému Prestashop vás přivítá nástěnka, která obsahuje všechny informace, které potřebujete udržovat aktuální (viz obrázek níže). V nastavitelném intervalu zde vidíte aktuální údaje o e-shopu. Konkrétně je to hodnota prodejů, počet objednávek, průměrná hodnota košíku, počet návštěvníků, procentuální úspěšnost prodejů a čistý zisk. V druhém grafu je zase vidět předpověď - systém je schopen podle předchozích výsledků předpovídat, jaké výsledky budou následovat (ale samozřejmě je to předpověď, čili to není přesné).

Další informace se dočtete v levém sloupci - kolik je aktuálně návštěvníků online a kolik z nich má aktuálně nějaké zboží v košíku. V dalším informačním bloku vidíte věci, které by se měly aktuálně řešit (čekají na vyřízení) - objednávky, vrácení či výměna zboží, produkty, které jsou vyprodané (nejsou skladem, a tak je nelze objednat) a také počet opuštěných košíků. Níže jsou pak nové zprávy a aktuální informace o uživatelích e-shopu. Dále jsou pak ještě nějaké detailnější údaje o návštěvnosti.

Níže se dozvíte aktuální informace o objednávkách (je zde zobrazeno X posledních objednávek, přičemž k jejich řešení můžete postupovat přímo odsud.

Katalog produktů

Nedílnou součástí každého e-shopu je katalog nabízeného zboží. V první řadě jsou zde kategorie, které lze vytvářet a vzájemně do sebe zanořovat na základě principu stromové struktury. V celém systému Prestashop funguje systém drag'n'drop, takže pořadí jednotlivých položek můžete jednoduše upravovat přetažením myší, kam je potřeba. Jeden produkt samozřejmě může být ve více kategoriích než v jedné.

Další důležitou součástí e-shopu jsou atributy a vlastnosti produktu. Zní to stejně, nicméně v systému Prestashop je v tom podstatný rozdíl. Atributy jsou řekněme technické informace o produktu, které jsou neměnné (může zde být např. materiál použitý při výrobě, hmotnost, rozměry, potřebné elektrické napětí, či jakékoliv specifikace, které váš produkt může potřebovat k tomu, abyste ho co nejlépe popsali. Vlastnosti jsou naproti tomu věci, které neměnné nejsou. Může to být např. velikost oblečení, či jeho barva. Návštěvník si pak v kartě výrobku jednoduše vybere, jakou chce velikost (z dostupné nabídky) a jakou chce barvu. Vlastnosti mohou nebo nemusí ovlivňovat cenu.

Jednou z kategorií katalogu jsou výrobci. Toto se hodí zejména pro e-shopy s oblečením, elektronikou, či jiným zbožím, které vyrábí mnoho výrobců. Tuto sekci lze na webu zobrazit odděleně a samozřejmě se dá spojit s jednotlivými produkty. Návštěvník tak dostane pohodlně informace i o společnosti, která produkt přímo vytvořila. Zejména u elektroniky se také bude hodit záložka přílohy, kde je místo pro všechny dokumenty, které k produktu patří (manuál, technická dokumentace, či třeba kniha receptů k Smoothie mixéru apod.). Najdete zde také správce štítků, které lze přiřazovat k produktům.

Produkty

Samotná karta produktu obsahuje mnoho informací, a proto je rozdělena do několika karet. Ve verzích 1.6 a 1.7 se tato oblast systému hodně liší, a tak spíše popíšu některé samostatné vlastnosti karty. Kromě základních věcí, jako jsou názvy, texty, anotace, zařazení do příslušné kategorie apod. zde naleznete i další věci, které budete potřebovat, byť to třeba před pořízením svého prvního e-shopu vůbec netušíte.

Dále se zde nastavují ceny (maloobchodní, velkoobchodní, jednotková cena) a daňová pravidla (jaká daň se má pro daný výrobek použít, např. sazba DPH apod.). Daně se samozřejmě dají i vypnout, v případě, že nejste plátcem DPH.

Poměrně podstatné jsou SEO informace. Konkrétně se jedná o META informace (ty nejsou viditelné pro návštěvníky, ale pomáhají k orientaci a indexování např. vyhledávači Google) a URL adresa, kterou si můžete zadat ručně, či si ji nechat vygenerovat dle názvu výrobku. Správné nastavení textů a informací pro SEO zvyšuje vaši pozici na Google (resp. pozici vašeho produktu).

Dále se dostanete k doručení produktu. Zde se nastavují parametry produktu, jako jsou váha balení, velikost balení, pomocí jakých dopravců je možné konkrétně tento produkt poslat, kolik jsou případné speciální přepravní náklady pro produkt (většina produktů to nevyžaduje, ale ve chvíli kdy budete prodávat plynové kotle, či hudební nástroje a jedním z nich bude piano, bude se vám tento nástroj hodit).

Jednou ze zásadních funkčností jsou kombinace. Představte si, že máte k prodeji tričko. Toto tričko máte ve třech barvách a ve třech velikostech. Reálně to tedy znamená, že máte na skladu 9 různých variant tohoto trička (tři barevné varianty od každé velikostní varianty). Tyto kombinace si buď můžete nastavit ručně, nebo si je nechat vygenerovat systémem (jednoduše vyberete, že máte velikosti a barvy a systém vám jednotlivé varianty vytvoří).

Níže narazíte na správce množství. Jedná se o počet kusů výrobků pro jednotlivé jeho varianty. Je to tedy vlastně nastavení skladových zásob. Vše funguje automaticky. Ve chvíli, kdy si někdo produkt objedná, u dané varianty ubyde jeden kus, takže máte jistotu, že si zákazníci neobjednají zboží, které nemáte skladem. U zboží se dá nastavit i to, co se s ním stane ve chvíli, kdy není skladem (zda lze objednat, je jen vidět, či se vůbec nezobrazí).

Nakonec se dostáváme k fotografiím. Jednoduše nahrajete fotografie, nastavíte jejich pořadí, určíte, která fotografie je "obalová" (a zobrazí se tak např. v seznamu produktů) a případně, které fotografie patří ke kterým kombinacím produktů (tedy fotografie se zeleným tričkem dáte pouze k zelené variantě apod.).

Objednávky

Předně je třeba říct že Prestashop je jako e-shop absolutně samostatný a není zde nic, co byste museli dělat za něj. Ve chvíli, kdy si někdo objedná, objednávka se zobrazí v systému se statusem "čeká na vyřízení" a vyčkává tam na vaší aktivitu. Zákazníkovi též přijde potvrzení a rekapitulace objednávky emailem. Ve chvíli, kdy nastavíte další status (objednávka se zpracovává, případně odesláno) Prestashop opět informuje zákazníka a zároveň vám vystaví všechny potřebné doklady (tedy fakturu, která funguje jako účetní doklad, opatřenou všemi náležitostmi, dodací list, který eviduje vše, co balík obsahuje, a tak slouží jak při jeho balení, tak i jako informace pro zákazníka, jelikož mu ho do balíku přiložíte).

Pro větší přehlednost zde pak najdete odděleně jednotlivé dokumenty - faktury, dodací listy, dobropisy, vrácení zboží.

V detailu objednávky (viz obrázek níže) naleznete historii statusů objednávky, možnost změnit aktuální status, informace o sjednaném způsobu přepravy a doručení a adresu návštěvníka.

Níže jsou informace o způsobu platby, zboží v košíku a jeho ceny a také máte možnost přímo komunikovat se zákazníkem (poslat mu zprávu skrze systém). Vše je tak jednoduché, že jednodušší už by to být nemohlo.

Zákazníci

Prestashop disponuje slušnou škálou nástrojů pro práci se zákazníky. Najdete tu jejich osobní údaje, zda mají nastavený odběr novinek, je zde možnost oslovovat všechny zákazníky, či jejich konkrétní skupiny, informace o košících atd.

Skupiny zákazníků, potažmo velkoobchod či věrnostní program

Prestashop vám umožňuje tvořit různé skupiny zákazníků, se kterými pak můžete pracovat individuálně. Jednoduše každému registrovanému návštěvníkovi přiřadíte nějakou určitou skupinu, která může mít individuální ceny pro produkty. Z tohoto důvodu se na Prestashopu velmi snadno zprovozní například velkoobchod, či jednoduchý věrnostní program. Pokud budete chtít např. nastavit, že registrovaný uživatel bude mít o 2% levnější nákup, i toho lze docílit. Skupiny si určujete manuálně, a tak máte jistotu, že např. velkoobchodní ceny opravdu nedostane někdo, kdo by na ně neměl nárok.

Dopravci zboží

V systému lze snadno spravovat jednotlivé dopravce, potažmo způsoby doručení zboží. Není tak problém do něj dodat vaše nasmlouvané doručovací společnosti (včetně osobního odběru) a ceny těchto služeb. V případě, že ceny za dopravu nejsou jednotné (např. jsou určeny váhou balíku), lze sem nastavit tyto ceny individuálně. Tím získáte jistotu, že na poštovném neproděláte kalhoty. Pokud doručujete i do jiných zemí než jen ČR, není problém zde nastavit individuální ceny pro dopravu po Evropě, či celém světě. Při prvním otevření budete možná množstvím voleb lehce zmateni, nicméně po nastavení prvního dopravce vám již vše bude jasné.

Lokalizace

V případě, že potřebujete k e-shopu jazykové mutace, pro Prestashop to není problém. V první řadě je potřeba říct, že e-shop je již od svých tvůrců přeložen (tuším) do 18ti světových jazyků, a tak pravděpodobně nebudete muset e-shop jako takový vůbec muset překládat. Jediné, co budete muset přeložit vždy, je vámi dodaný obsah (tedy statické stránky jako jsou obchodní podmínky, a pak samozřejmě vše co zadáte do katalogu). Být mezinárodní tedy pro vás nebude žádný problém.

Konfigurace e-shopu

Prestashop nabízí nepřebernou škálu knofigurovatelných věcí. Lze nastavovat způsoby platby, měny a jejich převodní kurzy, různá pravidla pro objednávky, produkty, zákazníky, SEO a URL nastavení, je zde správce CMS, který slouží ke správě statických stránek (jako obchodní podmínky apod.), kontakty na prodejny a v neposlední řadě je zde nástroj nastavující parametry obrázků. V případě, že se tedy v budoucnu rozhodnete změnit šablonu a budete potřebovat pro seznamy produktů větší, či menší fotografie než máte teď, jednoduše to zadáte do systému a ten všechny fotografie, které má, "přegeneruje" do potřebných rozměrů. Máte pak jistotu, že výkon vašeho e-shopu bude vždy optimální.

Výkon

Prestashop obsahuje velké množství nástrojů, které ovlivňují jeho výkon a rychlost. Není tedy problém minifikovat HTML obsah, CSS dokumenty, cachování a kompilaci šablonovacího systému, je tu ještě řada dalších možností, jak to celé urychlit. Zda je můžete využít či nikoliv záleží většinou hlavně na poskytovateli hostingových služeb (některé cachovací služby mají totiž specifické požadavky na vlastnosti a sestavení serveru).

Zaměstnanci

ACL, tedy různá práva různých uživatelů, resp. jejich skupin, jsou v tomto systému naprostou samozřejmostí. Bez problémů tedy můžete mít uživatelský účet, který bude umět pracovat pouze s produkty a skladem, další bude umět zpracovávat pouze objednávky, a pak třeba ten administrátorský, který bude ovládat všechno.

Hra

Prestashop se snaží své provozovatele motivovat něčím, čemu bych říkal hra. Jednoduše vám za úspěchy e-shopu uděluje achievmenty, tak jako je to v dnešních hrách moderní. Můžete tedy názorně vidět "jak jste dobří". V případě, že se vám podaří dosáhnout všech achievmentů, budete nejen dobří, ale pravděpodobně také bohatí. Reálně to nemá žádný velký smysl nebo užitek, ale je to minimálně pěkná hračka, která se mi na Prestashopu vždy líbila.

Závěrem

V minulosti jsem se psaním e-shopů na míru živil. Nejnáročnější e-shop který jsme tvořili (dal by se přirovnat k dnešní Alze, nebál bych se říct, že je větší) vycházel na cenu 380. 000,- Kč a to bez grafiky a bez administrace systému, která probíhala uvnitř účetního systému a data se měnila pomocí komunikace mezi systémem a e-shopem. Pracoval na něm tříčlenný tým, dnem i nocí více než 4 měsíce a musím uznat, že ani tak jsme se ke kvalitám a promyšlenosti Prestashopu nikdy nepřiblížili. Proto tento systém poskytuji našim klientům s klidným svědomím a s chutí.

 

 

ZPĚT

David Rubek - sídlo - Žižkova 346, 273 09 Kladno -Švermov, IČO: 616 39 133, Zapsán u: Magistrát města Kladna / odbor obecní živnostenský úřad. Kladno 272 52, Starosty Pavla 44

Tento web k poskytování služeb, zabezpečení Vašich dat a anlýze návštěvnosti používá soubory cookies. Jeho používáním s tím souhlasíte. Rozumím