24/4/2017
Vložil: Jakub
370
Sdílet: Facebook

Webová prezentace v roce 2030

Webové prezentace dnes

V dnešní době, i když je to k nevíře, velmi často narazíme na prezentace, které nejsou responzivní a tudíž nejsou dostupné na mobilních telefonech. Byť je responzivita již standardem, stále se setkáme s opakem. Statistika hovoří přibližně o 30 %, což je poměrně velké číslo.

Webové aplikace občas mívají místo responzivního zobrazení speciální mobilní verzi, která se aktivuje při otevření webu z tabletu, či mobilního telefonu. Z těch známějších můžeme jmenovat např. seznamovací server libimseti.cz. V dnešní době je to již trošku dinosaurus a spousta uživatelů pochybuje o tom, že se jedná o funkční nástroj, nicméně tomu tak je. Přesto, že tento server občas trpí různými výpadky, stále existuje.

V dnešní době bývá obvyklé mít na svém webu co možná největší množství informací. Weby se složitě člení do různých sekcí a snaží se uchovávat všechny informace na jednom místě. Zvláště pak na mobilních zařízeních bývá víceúrovňová navigace složitě pochopitelná, zvláště pokud stránku vidí návštěvník na telefonu poprvé.

Grafická předpověď pro rok 2030

Co se týká trendů grafiky, již nyní víme určité věci. Víme, že návštěvníci jsou čím dál více líní přemýšlet. Proto bude čím dál důležitější hlavně domovská stránka. Na domovské stránce se tedy musí objevit maximální množství informací v naprosto srozumitelné podobě a to bez velkého množství textů. Cokoliv delšího než 3 řádky bude pro návštěvníka zbytečně náročné. Domovská stránka bude mít absolutně čistý design, který bude umocňovat pocit jednoduché orientace. Návštěvník bude mít pocit jako by ho web sám naváděl, kam má jít tím, jaké věci na domovské stránce podsouvá.

Donedávna bylo v módě dělat weby pro mobily a tablety datově menší a méně hardwarově náročné. V případě, že používáte na mobilním telefonu mobilní internet, nebudete příliš rádi, když budete stahovat parallax, který bude mít 10MB, a pravděpodobně vám nebude ani uspokojivě fungovat, kvůli výpočetním nárokům tohoto efektu. Je potřeba také počítat s tím, že mobilní internet není úplně špička, co se týče jeho rychlosti. V budoucnu přijdou nové, mnohem rychlejší typy internetu, výkonnější mobilní telefony, a tak se budeme moci pro mobily více odvázat, alespoň co se tohoto směru týká.

Samotné trendy se budou odlišovat od ostatních. Důležité budou originální kresby, animace, videa, 3D modelace, vysoce kvalitní logo, dobře zvolené fonty atd.

Doménová předpověď pro rok 2030

Z historického hlediska se dříve používaly doménu.cz, .net, .org atd. Později začalo být v módě používat subdomény (tedy např. blog.dr-abe.cz atp.). Tato věc po čase zase z módy vyšla. Dnes máme různorodost domén poměrně rozšířenější, a tak nově najdeme např. doménu.shop. V roce 2030 vše bude jinak. V roce 2030 bude možné si koupit doménu.dr-abe. Takže bude možné mít stránky info.dr-abe, shop.dr-abe a services.dr-abe. Doménu.cz tak nahradí přímo domény společnosti, tedy alespoň u těch, které si to budou moci dovolit. Popravdě, vlastně je to možné už teď, ale je to velmi nákladné. Nicméně se tím momentálně několik firem zabývá.

Předpověď rozložení webu a informací pro rok 2030

Jak již napovídá má předpověď pro domény, stejným směrem bude zabíhat i rozložení informací o jednotlivých službách či produktech společnosti. Stále bude existovat nějaká hlavní stránka, která bude kompletně shrnovat všechny aspekty společnosti, ale všechny informace na hlavních stránkách budou jednoduché, stručné a příliš nestrukturované. Až zájemce o konkrétní službu se proklikne na zcela jinou stránku (např. na grafika.dr-abe), kde budou podrobněji specifikované grafické služby, reference grafických prací a rovnou kalkulátor a objednávka grafických služeb. Tímto způsobem budou strukturované všechny větší odvětví služeb společnosti. Zákazníkům to tak usnadní orientaci. Každý se dozví přesně to, co potřebuje a v případě, že ho nezajímá např. 3D modelace, nebude informacemi o této službě nijak "obtěžován".

Předpověď webových vyhledávačů v roce 2030

Tato otázka je velmi sporná. V první řadě záleží na majetku společnosti Google a na tom, zda se jí podaří skupovat veškerou konkurenci jak je tomu doteď. Dle mého názoru je šance 80/20 pro Google, že Google si svou pozici jedničky ve světě vyhledávačů udrží. Z valné většiny pro Google hraje hlavně to, že lidé jsou na něj zvyklí. Existují však konkurenční projekty (např. Bing), které se stávají stále oblíbenější. Je to z toho důvodu, že Google a jeho algoritmy již lidé mají poměrně zmáknuté a snadno jej ovlivní jak reklamou, tak velmi poctivou SEO optimalizací. To zní jako správná věc, ale správná je do chvíle, dokud optimalizujete na obsah, který na webu opravdu máte. Optimalizovat ale můžete jednoduše i obsah, který na webu vůbec nevedete, v podstatě lze vytvořit web, kde existuje nekonečné množství podstránek, které se generují na základě zadaného hesla. Jednoduše řečeno, dříve byl Google velmi spolehlivý. Pokud jste hledali postup, jak sesadit dohromady plastové okno a skleněnou tabuli typu toho a toho, na první stránce výsledků jste stoprocentně našli technickou dokumentaci a návod, jak na to. V dnešní době, bohužel na prvních stránkách najdete místa, kde okna koupit, montéry, kteří Vám je namontují, ale i samotnou dokumentaci kudy na to naleznete až někde hodně vzadu, pokud vůbec.

Předpověď pro Deep web a ochranu osobních údajů pro rok 2030

Dříve (odhaduji ještě tak do roku 2002) to bylo tak, že pokud jste vygooglili své jméno a skutečně jste o sobě něco našli, něco jste znamenali. V dnešní době je to spíše obráceně. Lidé si mnohem více cení toho, že když se vygooglí, vůbec sami sebe nenajdou. Lidé si cení svého soukromí. Cení si své anonymity. Dnes má zkrátka nedohledatelnost na internetu větší hodnotu než její opak (pokud tedy ke snadné vyhledatelnosti svého jména nemáte nějaký osobní / pracovní důvod).

Navíc je třeba si uvědomit, že počítačová gramotnost v dnešní době prudce narůstá. Generace lidí, která neuměla vůbec s počítačem pracvat je již v podstatě úplně pryč. I moje teta, které je 65 let se již umí podívat na Facebook (byť profil není její), najít si na internetu recept či si přečíst zprávy. I tato generace "lehce gramotných" lidí nezvratně ubývá. Dnešní děti a studenti jsou na tom mnohem lépe. S počítačem jako by se narodily. A v první řadě umí anglicky. To je dnes největší brána do světa vědění. Je třeba si uvědomit, že čím více bude počítačově gramotných lidí, tím více bude kybernetických zločinců a hackerů. Již nyní počet kybernetických zločinů neúměrně narůstá. V celosvětovém měřítku se odehrává více než polovina všech zločinů ve světě počítačů. Vaše data, citlivá osobní data nás všech, budou čím dál méně v bezpečí.

Také je třeba si uvědomit, že na internetu již dávno neexistuje soukromí. Internet se stal novodobým velkým bratrem. Váš email, váš Facebook, dokonce třeba i aplikaci na váš menstruační kalendář dnes může někdo sledovat, ať už je to nějaká špionážní agentura, nebo firma poskytující aplikaci. Můžete si myslet, že vaše osobní data nemají pro nikoho hodnotu. Nenechte se zmást. Nemusíte být drogový dealer, překupník zbraní, ani zámožný podnikatel, aby vaše osobní data měla pro někoho hodnotu. Vaše osobní data, dokonce i ta snadno dostupná (jako např. to jakým stránkám jste na Facebooku dali like) mohou pomoci k analýze vašeho psychologického profilu, k cílení reklamy a k psychologické manipulaci. Čím více na sociálních sítích, či v prostředí internetu trávíte času, tím více o vás internet ví. Děsivé je, že pokud trávíte na Facebooku opravdu dost času, Facebook vás zná dokonce líp, než znáte sami sebe (a to není výmysl, je to doložený fakt).

Posledním hitem internetu je tzv. hluboký web, též známý jako darknet, či Deep web. V podstatě se jedná o jakýsi zanořený internet, který není úplně snadno dostupný. Z počátku se používal primárně k prodeji nelegálních věcí, jako drogy, zbraně a nájemné vraždy. Možná vás to překvapí, ale zdaleka ne vše, co dnes na Deep webu pořídíte je, nelegální zboží. Naopak je to doslova všehochuť a koupíte tak např. i dětský kočárek. Důvod toho, proč to má takový úspěch je jednoduchý. Deep web není jednoduché sledovat. Zaručuje svým uživatelům mnohem vyšší míru anonymity. Všechny finanční transakce probíhají šifrovaně, pomocí různých kryptoměn. Nikde nefiguruje vaše jméno, ani číslo bankovního účtu. Reálně není možné dopátrat, kdo si co koupil, kolik utratil, ani jak často něco navštěvuje.

Čím více roste počítačová gramotnost obyvatelstva, tím více si lidé uvědomují hodnotu svého soukromí a svých osobních dat, a tím více se budou uchylovat právě k této, v dnešní době svobodné, části internetu.

 

ZPĚT

Jméno: David Rubek, Sídlo: Družstevní 63, 273 64 Doksy, IČ: 61639133, Evidenční číslo: 1/0376/95/00, Vydal úřad: OŽÚ, MÚ Rakovník