10/4/2017
Vložil: Jakub
327
Sdílet: Facebook

Šablona nebo originál web?

Technicky vzato není úplně jednoduché říci, pro koho je která možnost vhodná, respektive tato volba není vždy úplně jednoznačná. Pokusím se to vysvětlit níže.

Pro koho je web ze šablony vhodný?

Na internetu funguje velmi aktivní obchod s tímto zbožím a existuje opravdu velké množství stránek, kde se dají šablony pořídit. Za ty největší můžeme jmenovat např. Themeforest, či můj oblíbený Template Monster. Mezi těmito dvěma obchody je jeden velký rozdíl. Template Monster má vlastní skupinu kodérů / vývojářů, kteří šablony vymýšlí a prodává výhradně své produkty. Themeforest oproti tomu inzeruje produkty všech vývojářů, kteří splní dané podmínky (stejně jako musí dané podmínky splnit jejich produkty). Splnění podmínek není úplně jednoduché, nároky jsou vysoké, a tak mají kupující stoprocentní jistotu, že koupí kvalitní produkt.

Je potřeba rozlišovat, jakou šablonu vlastně máme. Nejklasičtějším typem šablony je základní HTML šablona. Koupí takové šablony získáte vždy hezký frontend, ale sami s tím stále nic nevymyslíte. Vždy budete potřebovat kodéra či programátora, kteří vám finální web ze šablony sestaví, prolinkují všechny potřebné soubory, nahrají prezentace, váš obsah, texty, obrázky, nahrají obsah na hosting a vše finálně otestují. Toto tedy není ten případ, kdy koupíte šablonu, a tím investice končí. Vždy je na tom navázána nějaká práce, která musí být v jistém smyslu odborná (alespoň na určité úrovni).

Druhým typem šablon jsou šablony pro redakční systémy. V současné době se velké popularitě těší redakční systém Wordpress a nic aktuálně nenasvědčuje tomu, že to do budoucna bude jinak. Šablona pro redakční systém znamená, že ji můžete nainstalovat do redakčního systému a obsah webu si můžete doplnit vlastními silami. Málokdo (hlavně lidé, kteří si váží svého času) se však takovéto práci chce věnovat. Tím se tedy často stává, že po zakoupení šablony stejně nakonec přijde ke slovu někdo jako jsme my. Nicméně celý systém šablon pro Wordpress je postaven na tom, aby si kdokoliv mohl šablonu koupit a web si postavit sám.

K tomu potřebujete určité technické znalosti. Minimálně je třeba alespoň základně vědět, jak funguje web, jak funguje protokol FTP, schopnost zřídit si vhodný hosting a Wordpress nainstalovat. Samotný import šablony už je poměrně snadný. Výhodou dnešní doby je, že celá řada poskytovatelů hostingu nabízí možnost nainstalovat Wordpress (či jiné redakční systémy) automaticky přímo z jejich administrace. Tím často potřeba znalostí webu a schopnost instalace Wordpressu odpadá.

V zásadě se dá říci, že web ze šablony je pro vás vhodný ve chvíli, kdy si šablony procházíte a naleznete šablonu, která je podle vás se vším všudy naprosto ideální a dokážete si na ní svou prezentaci představit, bez jakýchkoliv úprav.

Preventivně je třeba si uvědomit, že šablona pro vás není vhodná v případě, že máte na web nějaké specifické nároky, co se funkčnosti týče. Pak často ani Wordpress není vhodná volba, natož šablona.

Stavba webu pomocí konfigurátoru či univerzální šablony

Pro koho je tato varianta vhodná se dá říci poměrně jednoduše. Tato varianta je vhodná pro toho, kdo má jasnou představu, jak by mohl jeho web vypadat a má určitou představu o tom, jak by měl web z marketingového hlediska fungovat a vypadat. Je ale spoustu předpokladů, které je třeba splnit, než se člověk do takové věci vrhne. Na druhou stranu, takové řešení opět není vhodné ve chvíli, kdy máme nějaké specifické požadavky na funkčnost. Je to vhodné primárně pro webové prezentace či blogy / servery informačního charakteru (obsahující články), nikoliv pro funkční věci.

V případě univerzálních šablon je postup v podstatě stejný jako u předchozího řešení. Vyberete si šablonu, koupíte, nainstalujete Wordpress a do něj šablonu. Velmi běžně bývá šablona zkombinována s Wordpressem již od výrobce, instalace tedy často probíhá v jednom kroku. Výsledkem ale není zkompletovaný web bez smysluplných textů, nýbrž prázdný web, který si musíte pomocí GUI sami "naklikat" od začátku až do konce. S největší pravděpodobností tedy budete potřebovat velké množství představivosti, znalost angličtiny, spoustu trpělivosti, určitý vztah k informatice, abyste vůbec měli vůli se tím zabývat a hlavně spoustu času, zvláště pokud takovou věc děláte poprvé.

Co se týká konfigurátorů webových stránek, zásadní rozdíl zde bývá v tom, že není třeba od vás rozcházet nějaký redakční systém, ani nic podobného. V podstatě vše za vás udělá poskytovatel této služby. Rozdíl zde bývá v tom, že zatímco koupě univerzální konfigurovatelné šablony je jednorázový nákup, pořízení této služby bývá většinou řešeno způsobem pronájmu, jehož cena se zpravidla liší podle zvoleného tarifu a případných doplňkových služeb. Za ty v našich končinách nejznámější konfigurovatelné weby můžeme jmenovat poměrně populární Webnode, ve kterém si web dokáže udělat opravdu každý (ale pouze v určité formě, tzn. je třeba se spokojit s tím, co vám systém dovolí), nebo nedávno uvedenou novinku - Zombeek, která ve své podstatě funguje úplně stejně jako Webnode, ale je mnohem modernější a rozsáhlejší (myšleno funkčnější a šikovnější).

Kompletní tvorba webu na zakázku

Tato varianta je vhodná ve spoustě případů. První z nich je, že nemáte vůbec chuť se webem zabývat. Nic instalovat, nic vymýšlet, nic nastavovat, konfigurovat a v zásadě ani plnit obsah. Je to zkrátka vhodné, pokud si příliš vážíte svého volného času, či nemáte dostatečné vědomosti a schopnosti z oblasti IT.

Dalším důvodem, proč zvolit tuto variantu je nějaká specifická funkčnost. Pokud chcete, aby váš web obsahoval nějakou specifickou kalkulačku ceny vašich služeb, specifický druh objednávky, která bude provádět nějaké určité činnosti, pokud potřebujete, aby váš web měl např. možnost návštěvníků mít své profily a přihlašovat se, pokud potřebujete na webu nějakou integrovanou mapu např. s různými druhy filtrování, a takhle bychom mohli pokračovat donekonečna. Specifické funkčnosti, u kterých máte jasnou představu či potřebu, se velmi složitě zajišťují pomocí šablon, častěji to spíš vůbec není možné. I drobná úprava nějaké funkčnosti implementované v šabloně bývá často velký a zbytečně nákladný problém.

V neposlední řadě vás k tomu může dovést dobré jméno vaší společnosti či vašich produktů. Pokud si sjednáte komplexní tvorbu webu, např. od naší společnosti neobdržíte jen web. Obdržíte také návrhy jak by mohla probíhat online marketingová strategie, možné scénáře a návrhy. Často se stává, že web by pro dobro prodávaných produktů měl vypadat jinak, než jak si představuje klient. Často se také stává, že je možné produkty podpořit větším množstvím webů, e-shopem, pomocí microsites, atd. V podstatě jde o tvorbu ekosystému webových stránek. Jednoduše řečeno, jediné na čem záleží, je množství peněz, které na reklamu máte (a to i v online prostředí). Čím více do reklamy investujete, tím vyšší výsledky od ní můžete očekávat. V případě, že vlastníte společnost, či produkty, které by se daly označit za velké, či nadějné, bude chtít to nejlepší. Tvorba webu na míru vám umožní vše optimalizovat absolutně dle vašich potřeb a požadavků, ať už se jedná o designové pojetí, či o funkčnost.

V případě většího množství produktů, či větších a známějších společností zase vždy budete chtít napříč všemi webovými stránkami, které k propagaci a informacím používáte udržet jednotný vzhled. Budete chtít jednotnou korporátní identitu, stejnou úroveň čistoty designu, pohodlí uživatelů, stejnou úroveň přehlednosti webu, co se UX týká atd. Nejlepších výsledků je možné dosáhnout vždy pomocí webu šitého kompletně na míru.

Závěrem

V zásadě se dá říci, že první dvě možnosti jsou vhodné pokud nemáte specifické požadavky na design a funkčnost a jste schopni si to takto zajistit sami. Nicméně tak či onak, tyto dvě varianty je lepší používat jako startovací. Pokud uvádíte na trh novou společnost či nový produkt, můžete použít tyto méně nákladné produkty jako dočasné. Ve chvíli, kdy se uvidí, že produkt i firma obstojí, ba bude expandovat, je vhodné zainvestovat a pořídit kvalitnější řešení.

ZPĚT

Jméno: David Rubek, Sídlo: Družstevní 63, 273 64 Doksy, IČ: 61639133, Evidenční číslo: 1/0376/95/00, Vydal úřad: OŽÚ, MÚ Rakovník