4/1/2017
Vložil: Jakub
990
Sdílet: Facebook

Novoroční bilance nad vašimi webovými stránkami pro rok 2017

Používáte Google Analytics?

Pokud odpověď na tuto otázku zní ne, jedná se o opravdu zásadní chybu. O tomto nástroji můžu zodpovědně říct, že se jedná o nejúčinnější nástroj na měření návštěvnosti na světě. Google Analytics však zdaleka nepočítají jen množství návštěv (nejedná se o hloupé počítadlo, ale opravdu o kvalitní analytický software).

V první řadě, Google Analytics jsou zdarma. Neplatí se za ně vůbec nic. Jejich implementace do vašeho webu je pro programátora jednoduchá. Většina slušných programátorů, včetně mě, dávají tento software automaticky do každého webu, a to i v případě, že ho o to klient přímo nepožádá. V praxi se nám velmi často stávalo, že jsme klienty opakovaně žádali o založení účtu v tomto software, čekali jsme na ně dlouhé měsíce a přicházeli tak o cenné údaje. Dnes již tyto účty zakládáme již ve fázi "coming soon" stránky, čímž máme k dispozici kompletní historii měření návštěvnosti webu.

Jak jsem již řekl, Google Analytics zdaleka není jen počítadlo návštěv, poskytuje o návštěvnících velmi podrobné informace. Zjistíte míru okamžitého opuštění. Dále počet stránek, které návštěvníci průměrně projdou, než váš web opustí. Průměrné časy, které návštěvníci na vašem webu stráví, z jaké jsou návštěvníci země, z jakého jsou konkrétně kraje, jaké mají vaši návštěvníci další zájmy (oborově řečeno, např. elektronika, sport apod.), odkud na váš web přišli, které stránky jsou nejvíce navštěvované, jaké mají návštěvníci zařízení (počítač, tablet, telefon...), jaký mají prohlížeč, operační systém, kolik jim je let, z jaké stránky na jakou na vašem webu chodí, na kterých stránkách stráví nejvíce času, a ze které stránky nejčastěji odejdou z vašeho webu.

Proveďte si detailní analýzu návštěvnosti

Google Analytics na první pohled vypadají složitě. Je to dáno tím, že umí tolik věcí, návíc umí sledovat stránky i v reálném čase. Proto je dobré, pokud se v nich nevyznáte, nechat jejich analýzu na odbornících, jako jsme my. Provádíme analýzu návštěvnosti včetně základní SEO analýzy. Na začátku nového roku si analýzu určitě udělejte. Projděte si jednotlivě každý měsíc a zamyslete se nad tím, zda jsou některé měsíce extrémně úspěšné a proč. Pokud posíláte newslettery, zjistěte, v čem byl mailing tento měsíc jiný. Pokud prodáváte nějaké sezónní zboží, zamyslete se nad tím zda můžete měsíce mimo sezónu nějakým způsobem oživit.

Projděte si také, které stránky jsou nejnavštěvovanější, odkud na ně lidé chodí a zamyslete se nad tím proč. Tuto analýzu jsme si prováděli na našem webu. Zjistili jsme, že zdaleka nejnavštěvovanější je článek o hackování, Kali Linuxu a extrakci dat. Návštěvníci na něj chodí v 95% přes Google. V případě, že zadáte dotaz Kali Linux do Google, najdete jej na druhé stránce. Důvodem je kvalitní SEO této stránky (shodná URL adresa, název stránky, nadpisy a dostatečný výskyt klíčových slov v textu). Druhým důvodem návštěvnosti této stránky je samotný fakt, že na českém internetu se Kali Linuxem nikdo příliš detailně nezabývá, a tak existuje stránek poměrně málo. Získané informace poté můžete využít. Např. pro nás z toho plyne, že musíme nadepsat slovy Kali Linux i všechny ostatní články, které se týkají hackování. Je to logické, ve všech článcích a návodech tento systém používám. Původně jsem to nepovažoval za nutné, ale fakt, že tento článek má téměř 100x vyšší návštěvnost než ostatní články se ukazuje se jako nutnost.

Zjistěte, z jakých zemí návštěvníci na vaše weby chodí. Pokud víte, že máte velkou návštěvnost z ciziny, je vhodné viditelně umístit jazykovou mutaci. Důležitá informace je i z jakých zařízení návštěvníci na váš web nejčastěji chodí. Pokud se jedná o mobilní zařízení, je potřeba se orientovat na to. Je váš web na mobilu dostatečně rychlý? Má malý datový objem? Je na mobilu dostatečně přehledný? Pokud na některou z předchozích otázek je odpověď ne, téměř určitě títmto faktorem zvyšujete míru okamžitého opuštění na tomto zařízení a tím snižujete svoji hodnotu pro samotný Google vyhledávač, potažmo svůj pagerank.

V neposlední řadě je dobré vědět, jak návštěvníci cestují mezi jednotlivými stránkami. Pokud návštěvníci chodí z textových a informačních stránek na produktové, je to správně. Pokud to dělají obráceně, není to pro vás dobré. Účelem obsahových stránek (např. blogu) je dotáhnout návštěvníky na váš web a co největší procento z nich přesměrovat na vaše produkty a služby. Pokud návštěvníci chodí na váš blog, ale nepřecházejí hlouběji do webu, je vhodné to něčím podpořit. Např. vyskakovacím oknem o vašich službách, rotačním bannerem v hlavičce webu, bannerem uprostřed článku, na konci článku apod.

Tvoříte databázi návštěvnických emailů pro direct mailing? Pokud ne, možná je to škoda. I když to třeba vy osobně neděláte, možná by to návštěvníci vašeho webu ocenili. Máte na svém webu články a nemáte k nim komentáře? I to by mohla být velká škoda. Návštěvníci rádi jak s vámi, tak mezi sebou vzájemně diskutují. Často potom opakovaně navštěvují stejnou stránku, aby se podívali, zda jejich komentář také někdo okomentoval.

Nahrávání chování na vašem webu

Máte např. e-shop, jehož návštěvnost není zrovna malá, ale nákupy nemáte žádné? Možná je na čase zjistit, co děláte špatně. V dnešní době je možné přesně sledovat, co návštěvníci na vašem webu dělají. Ač si to spoustu lidí neuvědomuje, většina lidí kolem oblasti, na kterou koukají (a čtou) jezdí myší. Existují aplikace, díky kterým můžete vidět, jak návštěvníci po stránce rolují, kde jezdí myší, které oblasti webu jsou jim nejvíce na očích, kterým věnují největší pozornost a které je naopak nutí k odchodu. Díky těmto informacím můžete s webem pracovat, důležité informace přesunout do žhavých zón atp.

Staré "novinky", neaktualizované sociální profily

Spousta našich klientů, i jiných majitelů webových stránek požaduje mít na svém webu novinky, či firemní blog. Jednoduše to chtějí "protože to mají všichni". Ne každý člověk má talent na psání, nebo má člověka, co bude psát za něj. Často to pak končí tím, že nejnovější "novinka" je rok stará a všechny ostatní ještě mnohem starší. Celkově to pak vrhá na váš web velmi špatné světlo. Většina návštěvníků si bude myslet, že váš web je mrtvý. Pokud to tak je i na vašem webu, sáhněte si do svého svědomí, novinky na svém webu buď zrušte, nebo se o ně začněte starat. V opačném případě škodíte akorát sami sobě.

Novinky na webu či blog jsou poměrně náročné. Potřebují kvalitní a nejlépe textový obsah, který bude úzce spojen s tématikou celého webu. Naproti tomu není třeba je aktualizovat až tak často. Bohatě postačí jednou či dvakrát do měsíce. Profily na sociálních sítích jsou něco úplně jiného. Příspěvky na sociálních sítích naopak vyžadují stručnost a údernost. Např. Twitter má dokonce délku příspěvku poměrně omezenou. Na sociálních sítích bývají údernější obrázky, vtipná, či nějak zajímavá grafika. Na druhou stranu, pokud máte profil na sociální síti, je potřeba se o něj opravdu starat. Příspěvek na sociální síti by se měl objevit alespoň 2x do týdne, ideálně však každý den. Každý příspěvek, který přidáte, se objeví lidem, kteří mají tento okruh zájmů, někdy Vaši stránku navštivili, či olaikovali. Každý příspěvek který uživatel sociální sítě uvidí mu připomene, že existujete a jste dost velcí na to, abyste mu dali o sobě vědět, ale zároveň že ho zajímáte a i proto váš příspěvek vidí. I když tyto příspěvky nutně nemusí tvořit velké prodeje vašich produktů, je důležité neustále živit plamínek vědomí o vaší společnosti. Naproti tomu mrtvý profil na sociální síti je doslova negativní reklama, u které navíc zdaleka neplatí, že to je "taky reklama".

Platíte si kampaně na sociálních sítích, ale nemáte na stránkách Facebook Pixel?

Facebook Pixel je služba na první pohled podobná Google Analytics. Také měří návštěvnost webu. Dělá ale i další věc, kvůli které je dobré ho s Google Analytics kombinovat. Můžete si to vyzkoušet v praxi. Zkontrolujte, zda jste aktuálně přihlášeni na Facebooku. Poté zadejte do svého prohlížeče např. www.chcemepodnikat.cz. To je jeden z našich projektů, který v současné době provozuje reklamní kampaň na Facebooku. Poté se vraťte na Facebooku a rolujte po úvodní nástěnce dolů. Zaručeně potkáte jeden z příspěvků kampaní chcemepodnikat.cz. Facebook pixel jednoduše sleduje na základně Facebook loginu, jaké stránky navštěvujete, jaké máte zájmy a podle toho potom cílí reklamu. Účelem Facebooku je totiž reklamu prodávat. Tato síť dostává přirozeně peníze za kliknutí na reklamu, a tak se snaží vám doporučovat věci, o které máte zájem, aby zvýšila pravděpodobnost, že na reklamu kliknete. Nevyužívat Facebook Pixel, či ho nemít správně implementovaný by byla věčná škoda.

ZPĚT

David Rubek - sídlo - Žižkova 346, 273 09 Kladno -Švermov, IČO: 616 39 133, Zapsán u: Magistrát města Kladna / odbor obecní živnostenský úřad. Kladno 272 52, Starosty Pavla 44

Tento web k poskytování služeb, zabezpečení Vašich dat a anlýze návštěvnosti používá soubory cookies. Jeho používáním s tím souhlasíte. Rozumím