7/5/2017
Vložil: Jakub
239
Sdílet: Facebook

Jak správně zvolit redakční systém pro nový web?

Dobře promyslete, co vlastně od webu potřebujete

Jako první je potřeba mít velmi detailní plán toho, jak si představujete, že bude web vypadat, co přesně je na něm důležité a co je méně důležité, zda bude pouze informativního charakteru, či zda bude mít i nějaké funkce pro vás či návštěvníky. Zejména konkrétní funkčnosti je třeba si promyslet opravdu detailně.

Jako příklad si můžeme vzít např. takový rezervační formulář, např. pro horskou chatu. Jednou z variant je jednoduchý webový formulář, kam návštěvník vyplní své údaje, vybere termín od kdy do kdy by si přál rezervaci a tento formulář vám jednoduše pošle email. Poté si již vše ostatní se zákazníkem vyřešíte sami. Druhá varianta je mnohem inteligentnější rezervace, kdy rezervace přijde přímo do systému, vám poté přijde email pro jeho odsouhlasení. Nicméně systém má svůj vlastní kalendář, který eviduje jednotlivé rezervace a tak přesně ví, kdy je chata zarezervována a kdy ne. V případě, že je chata v daném termínu již zabraná, zákazník o tom rovnou dostane informaci, či rovnou uvidí termíny, kdy již není možné rezervaci provést.

Na první pohled se možná jedná o drobný detail, ale v očích tvůrce webu je to rozdíl o hodnotě cca 10 tis. Kč. Co se týče volby redakčního systému, též to již může ovlivnit správnou volbu redakčního systému. Právě z tohoto důvodu je důležité mít od začátku co nejpřesnější představu toho, jak by měl web fungovat.

Informační server

Pod pojmem informační server rozumíme místo, kde můžeme číst zprávy, či nějaké tematické články. Mezi běžné funkce informačního serveru patří statické články, možnost psaní článků, které jsou děleny do kategorií, mohou se k nim přiřazovat štítky a návštěvníci pod ně mohou (bez registrace) psát komentáře (které se mohou buď zobrazovat automaticky, nebo podléhat vašemu schválení).

Pro takový web je vhodný jak Wordpress, tak redakční systém, který vám nabídne společnost z vlastní tvorby. Wordpress je v tomto případě nejlevnější varianta, ale je zde hned několik háčků z hlediska bezpečnosti a údržby. Jednoduše řečeno peníze, které ušetříte na tvorbě webu dáte za servis, správu a aktualizace webu. Ve finále to stále s tím Wordpressem nevychází do minusu a Wordpress je uživatelsky poměrně příjemný. Volba je na vás.

Propagační mikrostránka - microsite

Zde opět záleží na funkčnosti a na vašich potřebách. Pokud jde o čistě informativní / propagační stránku, která bude návštěvníky k objednání služby / produktu směřovat na jiný web (např. e-shop), je v podstatě jedno zda zvolíte Wordpress či redakční systém firmy, která vám web tvoří. V případě, že byste rádi stránku měnili z konstrukčního hlediska (rádi byste si dodávali do webu nové designové bloky, vypadající jinak než ty předchozí atp.) nejvhodnější volbou je Wordpress s nějakou univerzální šablonou, kterou si může modifikovat i běžný uživatel bez speciálních znalostí. Budete - li upravovat jen obsah, ale samotná struktura se měnit nebude, je vhodný v podstatě jakýkoliv redakční systém.

Jestliže bude microsite prodejního charakteru, kde půjde rovnou i o sjednání / nákup, pak je vhodnější redakční systém na míru.

Webová prezentace společnosti

Když půjde opravdu o statickou prezentaci společnosti, je vhodný jak Wordpress, tak redakční systém na míru. Platí zde opět, že Wordpress je levnější varianta, ale při připočtení servisu, správy a bezpečnostních aktualizací to vyjde cenově nastejno. Důležité ale je, že jestli se rozhodnete v budoucnu s webem expandovat a přidat nějaké uživatelské funkce, Wordpress vás v tomto ohledu může brzdit a může se vám to znatelně prodražit.

Pokud máte požadavky na nějaké specifické funkce, je vždy vhodnější rovnou zvolit redakční systém na míru. Za relativně dobrou cenu zvládne jakoukoliv funkčnost a máte jistotu, že do budoucna může web dělat opravdu cokoliv, co si budete přát.

Složité funkční weby a webové aplikace

Tuto skupinu webů není úplně jednoduché definovat. V zásadě se jedná o weby, které jsou složitější. Např. pokud poskytujete nějakou službu, která má konfigurátor (kupř. jste tiskárna a rádi byste, aby si návštěvník rovnou zadal všechny požadavky pro tisk do formuláře a rovnou dostal cenu), či by měli mít návštěvníci nějaké speciální možnosti (mít nějaké návštěvnické profily, možnost komunikovat atd.). V těchto situacích je vždy lepší jít cestou redakčního systému na míru. Na míru je jednodušší vytvářet unikátní funkce a programátor to bude mít díky svému systému celé snadno pod kontrolou. Navíc funkční weby velmi často prochází vývojem. Až po spuštění webu přicházíte na to, že návštěvníci mají nějaké požadavky či nároky, se kterými jste nepočítali, sami přijdete na to, že by to mohlo fungovat jinak a lépe, či byste své služby rádi rozšířili. V takovou chvíli, kdy je potřeba nějaké větší modifikace či funkčnosti, je opět mnohem lepší mít redakční systém na míru.

Proč Wordpress potřebuje správu, aktualizace a proč to nemůžete dělat sami?

Každý určitě znáte systém aktualizací, jak ze svého počítače, tak z mobilního telefonu. Určitě vás napadá, že zaktualizovat Wordpress bude jednoduché a na první pohled to tak i vypadá, ale nenechte se zmást, celé je to složitější. Wordpress používá pluginy, které bude používat váš web. Ty je třeba kvůli bezpečnosti aktualizovat a mít jejich aktuální verze. Zároveň je zde samotný Wordpress - jádro redakčního systému. Ten sám má své verze a ten je také třeba mít hlavně kvůli bezpečnosti v aktuální verzi. O všechno tohle je třeba se starat. Další problém je s vlastní kompatibilitou jednotlivých věcí. Musíte aktualizovat jádro, ale vaše pluginy musí být zároveň kompatibilní s novou verzí jádra. Velmi snadno se stane, že zaktualizujete Wordpress a pluginy přestanou fungovat, protože ještě nemají nové verze pro novou verzi jádra. Systém se poté zbortí a dát jej dohromady není zrovna jednoduché.

Navíc samotné Wordpressové šablony často nemusí být s novou verzí Wordpressu kompatibilní. Web se jednoduše řečeno rozsype a je potřeba šablonu upravit. K tomu je poté opět potřeba programátor.

Co když o ničem z toho nechcete přemýšlet?

Spousta lidí má nápad či potřebu webu, ale nechce se ani jednou z věcí kolem toho zabývat. Pokud je to i váš případ, není nic jednoduššího než nás kontaktovat. Sestavíme strukturu webu, vymyslíme a navrhneme funkčnost, navrhneme grafiku, logo, vymyslíme marketing, sociální sítě a zkrátka všechno co si kolem webu dokážete představit. Pokud nemáte čas ani chuť se na projektu podílet a chcete jen výsledný produkt, stačí mít jen nápad / potřebu a peníze.

 

ZPĚT

Jméno: David Rubek, Sídlo: Družstevní 63, 273 64 Doksy, IČ: 61639133, Evidenční číslo: 1/0376/95/00, Vydal úřad: OŽÚ, MÚ Rakovník