9/1/2017
Vložil: Jakub
1244
Sdílet: Facebook

Direct mailing / zasílání newsletterů

Co to je direct mailing?

Jelikož spousta lidí si plete direct mailing se spamováním, nejdříve si musíme říct, co to vlastně direct mailing je. Direct mailing je informování o službách, či novinkách pomocí předem dané emailové databáze. Pro začátek je potřeba mít databázi emailových adres, jejichž majitelé s odběrem novinek souhlasí. To je hlavní rozdíl oproti spamování, při kterém zasíláte na emailové adresy tzv. nevyžádanou reklamu, což je podle zákoníku ČR protizákoné.

Právní regule pro direct mailing

Je tedy jasné, že když zákon určuje, co se v oblasti emailového marketingu nesmí, existují regule, které upřesňují, jak to dělat správně. Základem je získání povolení k odběru newsletterů / mailů. Lze jej získat tak, že na svůj web umístíte volitelnou možnost k odběru newsletterů. Lze to udělat nezávisle pomocí bloku, který tuto možnost dává (návštěvník jen vyplní emailovou adresu) - většina e-shopů a webů poskytujících služby tuto možnost zároveň dává na konci každé objednávky služeb. U povolení by se měl ideálně ukládat datum a čas, kdy bylo povolení přidáno pro případné pozdější dokazování.

Vaši návštěvníci, kteří mají přihlášený odběr, musí mít zároveň jednoduchou a transparentní možnost se odhlásit. Zákon přesně udává, že každý email / newsletter musí obsahovat odhlašovací odkaz. Zároveň také udává, že na odhlašovacím odkazu nesmí být již požadovány od návštěvníka žádné informace (ani zadání emailové adresy, kterou si přeje odhlásit). Jediné, co dle zákona můžete po návštěvníkovi na tomto odkazu požadovat, je kliknutí na tlačítko ok, kterým dává souhlas k odhlášení.

Další možnost, jak získat kontakty je, vyhledat si je jednoduše na internetu. Nicméně opět je potřeba povolení. V praxi to znamená, že pokud chcete získávat např. kontakty na společnosti přímo z internetu, je třeba je nejdříve kontaktovat telefonicky a požádat je o svolení k zasílání newsletterů. V případě, že povolení nedostanete, zasíláním newsletterů porušujete zákon. I zde zůstávají běžné povinnosti ohledně odhlášení od emailové korespondence, jak je výše uvedeno.

Jak by měl vypadat dobrý newsletter

Nejdříve si něco řekneme o kódu a zpracování newsletteru. Kódování newsletterů je velmi specifická oblast kódování. Jde o to, že emailoví klienti, různé emailové služby (např. Gmail) a různé prohlížeče si všechny vykládají HTML a CSS po svém. Některé CSS berou v pořádku, jiné CSS naprosto ignorují. Některé umí dobře pracovat s HTML a používat např. obrázková pozadí bloků, jiné naopak obrázkové pozadí naprosto ignorují. Z tohoto důvodu je tvorba emailového newsletteru skoro "IT esoterika". V naší agentuře se nám osvědčilo sázet newslettery do tabulkového designu (jako se tvořil kód 15 let zpátky) a používání výhradně inlinových stylů, nikoliv odděleného CSS, byť v těle dokumentu.

Před jakýmkoliv mailingem je třeba provést testování na všechny možné emailové klienty a emailové služby. Věřte, že přijdete na spoustu zajímavých a často nepříjemných věcí. Např. pokud přidáte do newsletteru odkaz na Youtube video, Gmail vám ho přiloží automaticky rovnou ke shlédnutí podobně jako by to byla příhoda. Pokud kamkoliv do textu přidáte webovou adresu (např. dr-abe.cz), Gmail z něj ať chcete či nechcete udělá automaticky odkaz (a obarví ho modře). Pokud tedy chcete, aby vaše adresa byla pouze součástí textu, rovnou je třeba z něj vytvořit odkaz a naformátovat si jeho podobu podle svého, v opačném případě se dočkáte jeho obarvení křiklavě modrou barvou. Stejná věc vás čeká i s emailovými adresami. Proto pokud chcete, aby vám to ladilo graficky, i z emailových adres ,rovnou dělejte odkazy a ty formátujte.

Co se týká podoby newsletteru, kriteria jsou poměrně jednoduchá. V první řadě by tam nemělo být příliš mnoho textu. Ve chvíli, kdy tam dáte odstavec textu, můžete si být jisti, že jej nikdo nebude číst (leda by ho to opravdu zajímalo). Do newsletteru patří především fotografie produktů (či ilustrační fotografie) a poutavé krátké texty. Primárním účelem newsletteru není návštěvníka sáhodlouze a kompletně informovat o čemkoliv. Účelem newsletteru je v první řadě přivést návštěvníka na váš web. Tudíž žádné dlouhé proslovy nejsou třeba.

Newsletter by neměl být ani příliš dlouhý. Je prokázáno, že více než 80% odběratelů nezascrolluje více než 3x. Proto v podstatě není třeba dělat newslettery delší. Navíc je třeba počítat s tím, že velké množství uživatelů bude scrollovat pouze jednou.

Další věcí jsou možnosti designu, což souvisí s výše popsaným stylem kódování. Je třeba počítat s tím, že máte opravdu omezené možnosti. Vzhledem k velkým možnostem výběru emailového klienta a zároveň absence CSS nemáte téměř v ruce font. V podstatě se můžete pouze rozhodnout, zda bude patkový či bezpatkový. Nemáte v ruce ani možnost nastavení jeho řezu. Font může být normální, tučný, či kurzívou. Na light, či ultrabold řezy fontu můžete okamžitě zapomenout.

Další věc, se kterou se musíte smířit, je kvalita obrázků. Např. Gmail, pro minimalizaci dělá to, že obrázky z newsletteru si nacachuje do svého úložiště, kde jej zkomprimuje (čímž se zhorší kvalita) a všem lidem, kterým přijde váš newsletter obrázek nahraje od sebe. U fotografií je zhoršení kvality pouhým okem takřka neznatelné, nicméně ve chvíli, kdy se jedná o nějakou kreslenou grafiku (která např. byla původně vektorová), či dokonce o fonty v obrázku, bývají již i pouhým okem vidět chyby v grafice (různá pixelizace barev, původně ostrých křivek apod.). To je bohužel věc, se kterou je třeba se prostě smířit.

Frekvence zasílání newsletterů

Frekvence zasílání newsletterů je trošku složitější otázka. Např. Datart, obchod s elektronikou, posílá newsletter téměř obden. Některé blogy zasílají newslettery přibližně jednou za 3 týdny, z jiných stránek dostávám newsletter cca jednou týdně. Nastavení frekvence je v podstatě na vás, záleží to na tom, jak často máte novinky, na které chcete upozornit, jak často děláte různé akce na své produkty, či jak často publikujete na svém webu nějaký obsah. Důležité je frekvenci newsletterů držet. Pokud nasadíte frekvenci jednou týdně, nemělo by se vám stát, že měsíc nic nepošlete. Jde o to, že lidé si na vaše newslettery zvyknou a často na ně i čekají. Např. pokud máte obchod s vínem, mohou vaši zákazníci s nákupem vína čekat, než zašlete svůj pravidelný newsletter o slevách a podle toho si pak víno nakoupí. Pokud nepřijde včas, mohou nakonec víno koupit někde jinde.

Sběr kontaktů na webových stránkách

Na webových stránkách je dnes naprosto běžný blok, kam zadáte svůj email, tím dáte svůj souhlas a stanete se odběratelem newsletterů. Samo o sobě to má poměrně malý efekt, pokud člověk opravdu hodně nechce, jednoduše se k newsletteru nepřihlásí. Lze tomu poměrně snadno pomoci. Jednou z jednoduchých věcí je vyskakovací okno v redakční části blogu, které bude návštěvníka k přihlášení odběru přímo vybízet. Přiznávám, na jednu stranu je to trochu otravné, na druhou stranu, kdo se přihlásit nechce, může okno jednoduše zavřít. Za cenné informace, které předáváte návštěvníkům ve vašich článcích je velmi nízká cena. A průzkumy nám ukazují, že toto vyskakovací okno skutečně efekt má.

 

ZPĚT

David Rubek - sídlo - Žižkova 346, 273 09 Kladno -Švermov, IČO: 616 39 133, Zapsán u: Magistrát města Kladna / odbor obecní živnostenský úřad. Kladno 272 52, Starosty Pavla 44

Tento web k poskytování služeb, zabezpečení Vašich dat a anlýze návštěvnosti používá soubory cookies. Jeho používáním s tím souhlasíte. Rozumím