5/1/2017
Vložil: Jakub
468
Sdílet: Facebook

Co je to microsite a proč ji vlastnit?

Co je to microsite

Začneme tím, že si povíme, co je to microsite (česky mikrostránka). Microsite je jednoduchá webová prezentace, nejčastěji o jedné stránce, či několika málo podstránkách. Microsite jsou zpravidla, co možná nejoriginálnější a v první řadě se snaží člověku vrýt do paměti, aby na ně již nezapomněl. Proto se na nich velmi často používají různé efekty, jako jsou fixovaná pozadí, paralaxové efekty, různé animace, výrazné grafické prvky apod. Vzhledem k tomu, že je vždy obsah vměstnán vždy v podstatě na jednu stránku, je zde opravdu spousta prostoru pro originální prezentaci vašich produktů, či služeb.

Microsite nám svou formou prezentace přináší několik výhod. Jednou z velkých výhod je SEO. Homepage webu (jeho úvodní stránka) je z hlediska SEO nejdůležitější stránkou. Čím více má homepage textového obsahu a čím více je členitá, tím je to pro web lepší (samozřejmě v určitém měřítku). Jistě si nyní říkáte, že jednostránková prezentace není vhodná pro prezentaci obsáhlejších textů, nicméně takový obsah se dá schovat do otvíracích boxů, či vyskakovacích oken. I když to na první pohled nevypadá, i tento obsah je fyzicky uložen ve stejné stránce (pouze není vidět) a tím pádem jej indexovací roboti zohledňují.

Další výhodou je, jak jsem se již zmínil na začátku, originální forma prezentace. Ta se vryje návštěvníkovi do paměti. Usazení myšlenky na firmu, či produkt je v podstatě účel tohoto webu. Microsite samozřejmě může obsahovat kontaktní formulář, nezávaznou, či reálnou poptávku, objednávku, či může pouze přesměrovávat návštěvníky na mateřský web / e-shop.

Další nespornou výhodou microsite je bezesporu její pořizovací cena. Lze ji pořídit v podstatě za poloviční cenu, než za kterou se pořídí komplexní webová stránka (u nás se dá pořídit nejlevnější microsite již od 25 tis. Kč).


K čemu se microsite používá a pro koho je vhodná

Microsite má velmi širokou škálu použití. Je vhodná pro vše, co si nežádá velkou, obsáhlou webovou prezentaci. Jednu z našich microsite můžete vidět např. na www.hairatelier.cz. Jedná se o kadeřnictví. Tato stránka má decentní design, je poměrně krátká, ale obsahuje všechny důležité informace, včetně ceníku služeb.

Microsite je všeobecně vhodná pro finanční poradce, kadeřníky, umělce, lékaře, řemeslníky, hodinové manžely, právníky a advokáty, notáře, autoservisy či na prezentaci projektů. Škála použití je opravdu velmi široká. V případě že má microsite konstantní obsah, který se nemění, či se mění naprosto minimálně, lze mít microsite bez redakčního systému (statickou). Jestliže microsite potřebujete aktualizovat, či dokonce potřebujete publikovat nějaké novinky, lze jí mít i s redakčním systémem.


Prezentace vašich produktů a podpora hlavního webu

Všechny způsoby použití, které jsem jmenoval výše se týkaly tvorby úplně nového webu, v podstatě tvorby mateřského webu pomocí microsite. Microsite má i další způsob použití. Uvedeme si jednoduchý příklad přímo z našeho webu.

Naše společnost se jmenuje Dr-abe a naše webové stránky jsou www.dr-abe.cz. Poskytujeme velkou škálu produktů, od grafiky, přes loga, videa, hudební klipy, webové stránky, webové aplikace, mobilní aplikace až po microsite. Přesto, pokud byste si zadali do Google slovo microsite, či microsite levně, velmi těžko byste nás našli. Vzhledem k množství produktů a služeb, které nabízíme, se nějaké proslovy o microsite na náš web prostě nehodí.

Potřebovali jsme tento produkt v online sféře nějakým způsobem podpořit, a tak jsme vytvořili několik microsite na různých doménách. Mimo jiné se můžete podívat např. na www.microsite-levne.cz. Všimněte si, že v názvu webu nikde nefiguruje jméno naší společnosti a i na webu jej najdete trochu obtížně. Web však odkazuje na naši mateřskou webovou stránku. Účelem je, aby člověk, který bude hledat microsite a způsob, jak si je opatřit, snáze našel kontakt na naši firmu a mohl si microsite sjednat. Funguje to přímo ukázkově. Druhou věcí je, že to velmi dobře podporuje SEO samotného mateřského webu. Indexovací roboti mimo jiné hodnotí, kolik webů na váš web odkazuje a jakým se zabývají tématem. Oba tyto weby se zabývají webovými stránkami a jedna odkazuje na druhou. Pokud návštěvník hledá microsite a najde naši microsite, projde skrz ní na náš web a pravděpodobně na obou stránkách stráví nějaký čas. V tu chvíli Google sám pozná, že návštěvník našel to, co hledal a díky tomu bude oba dva weby posouvat ve svém hodnocení výše.

Stejný princip se dá aplikovat v podstatě na jakýkoliv produkt či službu, kterou vaše firma poskytuje. Pro ilustraci společnost, která vyrábí kočárky (a má web a doménu podle jména společnosti) si může zařídit microsite kocarky-do-snehu.cz. Firma, která vyrábí dveře může mít microsite protipozarni-dvere-levne.cz. Studio pro zahradnický design může mít microsite profi-bonsai.cz a takto bychom mohli pokračovat donekonečna. Máte strach, že pro vaše produkty nebude vhodná doména? Máte ho zbytečně. Domén existuje nekonečně velké množství a je to limitováno v podstatě jen vaší představivostí. Doménových koncovek je poměrně dost a pokud by byla např. doména kocarky-do-snehu.cz již zabraná, není nic jednoduššího než si zaregistrovat kocarky-do-snehu-levne.cz, či luxusni-kocarky-do-snehu.cz. Nejen, že tím získáte doménu, která obsahuje klíčová slova, na které chcete cílit vyhledávače, ale navíc tím zařadíte další slovo, které lidé často hledají (jako je luxusní, či levný).

Možná si říkáte, že jsme geniální, nejedná se ale úplně o nápad z naší hlavy. Tento způsob propagace je zejména ve světě ( v USA) naprosto běžný a používá jej řada opravdu velkých firem. Pro začátek můžeme jmenovat Nike, Adidas, Nescafe, Microsoft a spoustu dalších. Microsite můžete mít, když nemáte žádný web, když máte web o službách, když máte e-shop, nebo když si chcete jen udělat obrázek, zda jste náhodou nevymysleli něco revolučního a zda o to lidé mají či nemají zájem.

V ČR se microsite zatím neujaly natolik jako ve světě, ale je to otázkou času. Lidé jsou dnes líní přemýšlet, či hledat. Čím dál více oceňují jednoduché webové stránky, které jim budou příjemné, budou lahodit jejich oku a nebudou vyžadovat příliš jejich času a energie k tomu, aby dostali co chtějí.


Varování před levnými microsite

Je to dva a půl roku, co jsme tento produkt v naší společnosti zaváděli. Na základě toho jsme si dělali průzkum trhu, abychom věděli, jak si stojí konkurence, jakou kvalitu těchto webových stránek prodává a také, jak nastavit cenu tohoto produktu. Náš průzkum ukázal, že microsite se dají pořídit i extrémně levně (ceny začínají někdy už na 5 tis. Kč). Takto levná microsite je však vyhazování peněz. Spoustu těchto levných microsite jsme procházeli a našli několik společných (chybných) jevů. Konkrétně se jednalo o zmršené SEO, často neresponzivní design, grafiku absolutně bez nápadu, ba co hůř, často se jednalo o velmi podobná šablonovitá řešení. Našli jsme několik extrémně podobných mikrostránek. Výsledkem je přesně opačný efekt - namísto originální snadno zapamatovatelné stránky získáte tuctovou stránku, která vám nic nového nepřinese. Tento jev znamená extrémně nepříznivou reklamu pro tento produkt, a nejspíš to bude jeden z důvodů, proč se tento produkt v našich podmínkách tolik neujal.

Průzkumem jsme také zjistili, že seriozní vývojářské agentury a grafická studia často začínají s cenou i dvojnásobku námi nastavené ceny. Často je to i mnohem více. Nicméně si uvědomujeme, že i za tuto kompromisní cenu se mohou vlci nažrat a koza může zůstat celá. Spokojený zákazník a dobře fungující microsite za příznivou cenu, pro nás reálně znamená pozitivní reklamu, a pouze více dalších microsite.

Jedná se o relativně levný způsob online marketingu, který dokáže velmi efektivně podpořit váš produkt, tak proč to nezkusíte i vy?

ZPĚT

Jméno: David Rubek, Sídlo: Družstevní 63, 273 64 Doksy, IČ: 61639133, Evidenční číslo: 1/0376/95/00, Vydal úřad: OŽÚ, MÚ Rakovník